RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Subjek : BAHASA MALAYSIA
Tahun : 3 Merah
Tarikh : 27 Mac 2012
Masa : 10.00 pagi – 10.30 pagi ( 30 minit )
Bilangan Murid : 40 orang
Mata Pelajaran : Bahasa Malaysia
Tema : Kekeluargaan
Tajuk : Kenangan Indah
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 1 (ii) Memahami perkataan, frasa dan ayat yang dibaca.
Fokus Sampingan
8.1 Membina dan menulis perkataan ayat tunggal dan ayat majmuk.
Aras 2 (ii) Membina ayat majmuk daripada dua ayat tunggal dengan
menggunakan kata hubung.
Objektif:
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid-murid dapat:
1. Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang
betul.
2. Menggunakan kata hubung dengan betul.
3. Membina tiga ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung yang sesuai.
Sistem Bahasa
- Tatabahasa : Kata Hubung
- Kosa kata : kerana, supaya ,sebelum
Pengisian kurikulum
- Ilmu : Pendidikan Moral
- Nilai : bekerjasama, bersopan santun.
- Kemahiran berfikir : menjana idea, merumus
- Belajara cara belajar : bacaan mentalis, perbincangan
Bahan bantu mengajar
· Kad huruf
- Kad-kad Kata Hubung
- Kad-kad Manila
- Kertas Mahjong
Pengetahuan Sedia Ada:
Murid-murid tahu membaca dengan lancar dan boleh membina pelbagai jenis ayat khususnya ayat tunggal.
Masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan | ||||||||||
Set Induksi ( 2 mimit ) | Kad Perkataan v KATA HUBUNG |
| Permainan Kaedah: Terus | ||||||||||
Langkah 1 ( 5 minit ) | Kad Kata Hubung v Keterangan sebab ( kerana ) v Keterangan waktu ( sebelum) v Keterangan harapan ( supaya ) Contoh Ayat: 1. Rani dimarahi oleh ibunya kerana ponteng sekolah. 2. Sebelum makan kita harus membasuh tangan. 3. Adik makan ubat supaya cepat sembuh. |
| BMM: kad kata hubung Pendekatan: Berpusatkan bahan Objektif Pengajaran dan pembelajaran yang pertama. | ||||||||||
Langkah 2 ( 10 minit ) | Kertas mahjong , Marker pen | 1. Guru menyediakan 6 soalan mengisi tempat kosong yang ditulis pada kertas mahjong. 2. Guru memilih murid yang angkat tangan untuk menjawab soalan. 3. Murid mengisi tempat kosong dengan kata hubung yang sesuai . 4. Murid-murid membaca ayat-ayat tersebut. 5. Guru membuat penerangan. | BMM: kertas mahjong, Kad manila Nilai: Bekerjasama, Berspoan -santun KB: menjana idea KP: Verbal Linguistik Pendekatan: Berpusatkan Murid Mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran yang kedua | ||||||||||
Langkah 3 ( 10 minit ) | Koperatif dalam kumpulan. Membina tiga ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung yang telah ditetapkan. |
3. Selepas selesai, hasil perbincangan setiap kumpulan ditampal pada papan hitam. 4. Guru membincangkan hasil kerja setiap kumpulan dan membuat pembetulan jika ada. | BMM: kertas mahjong Nilai: Bekerjasama KB: Merumus, Menganalisis Pendekatan: Berpusatkan Murid Teknik: Perbincangan Mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran yang ketiga. | ||||||||||
Penutup ( 3 minit ) | Penutup kognitif:
|
| KB: Merumus Teknik : Bercerita Kaedah: Terus Pendekatan: Berpusatkan Guru. |